Project

Boekenhopper

Ruil een spannend boek om de hoek.

Iedere wijk in Oisterwijk is inmiddels voorzien van een boekhopper, een dag-en-nacht toegankelijke ruilbibliotheek. Kleine boekenkastjes, makkelijk toegankelijk aan de straatkant, met een steeds wisselende gevarieerde boekenverzameling. U mag de boeken gratis meenemen om te lezen. Het is de bedoeling dat u dan boeken terug zet anders is het kastje snel leeg. Dit mag ook een ander boek zijn dan degene die u eruit heeft gehaald. Graag zelfs, dan blijft de inhoud spannend en verrassend.

Het Boekenhopper-idee is ontstaan door een hulpvraag bij Stichting Oisterwijk Centraal. Iemand die veel boeken had staan en graag wilde delen. Deze vraag werd geplaatst op Facebook en er reageerden gelijk diverse mensen, er werd online gebrainstormd. De ideeën werden gewikt en gewogen op originaliteit en praktische haalbaarheid. Uiteindelijk werden er boekenkastjes gemaakt.

In iedere wijk zijn voortrekkers gevonden die een kastje wensten te plaatsen. Aan de gevel van hun huis, in de tuin, iedereen mocht zelf weten wat hij / zij zelf wilde. Zelfs de maat, het model, maakte niet uit, totaal vormvrij. Stichting Oisterwijk Centraal werkt hierin samen met Landpark Assisisië. De cliënten van Landpark Assisië maken meerdere van de Boekenhoppers. De ene cliënt zoekt een kastje bij de stort, de ander timmert, weer een ander schildert en dan komt als laatste de kunstenaar, Wim Kouwelaar, die schrijft er vrolijke teksten op. Elke Boekenhopper krijgt daardoor zijn eigen smaak, kleur, karakter. De Boekenhopper hangt per slot van rekening wel bij de voortrekkers aan de voorgevel of in de voortuin.

Door de samenwerking is er ook een Boekenhopper op het terrein van Landpark Assisië. Je bent van harte welkom op Landpark Assisië om boeken te ruilen in de tweedehandswinkel en een kijkje te nemen op het park.

Wil jij ook een Boekenhopper?

Laat het ons weten via info@stichtingoisterwijkcentraal.nl

Locaties

Klik op de plaatsnamen voor exacte locaties

Locaties Oisterwijk